Zdravé spánkové návyky u dětí se specifickými potřebami

Rodina

 

 Specifické potřeby a neurobiologické poruchy, například porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), klinická deprese, porucha smyslové integrace, autismus a Aspergerův syndrom, jsou dnes diagnostikovány u velkého počtu dětí. Platí pro ně vysoká pravděpodobnost, že budou mít i potíže se spánkem. Kromě toho nedostatek spánku může značně zhoršit problémy, které jsou pro tyto poruchy charakteristické.

Spánková hygiena a umění odpočívat mají neobyčejný význam. Děti s neurobiologickými poruchami navíc bývají během dne přetěžovány, jelikož se musejí potýkat s tím, aby udržely chování pod kontrolou, aby zapadly do kolektivu; snaží se udržet krok s úkoly ve škole. Některé z nich trpí vedlejšími účinky léků, které mimo jiné ovlivňují i spánek. Medikace poruch nálad, stimulující léky užívané k léčbě poruch pozornosti (jejího nedostatku nebo naopak hyperaktivity) a některé léky určené k léčbě tiků spojených s Tourettovým syndromem se mohou podílet na problémech se spánkem.

Trápí-li problémy se spánkem i vaše dítě, navažte spolupráci s lékařem. Zvažte i alternativní léčbu, například výživové a potravinové doplňky, biofeedback, čínskou medicínu. Alternativní postupy bývají dobrým doplňkem péče poskytované dětským praktickým lékařem. V ideálním případě by lékaři-specialisté a odborníci zabývající se alternativní medicínou měli spolupracovat.

Jakmile se vám podaří najít správný léčebný způsob, u dítěte pravděpodobně nastane veliké zlepšení. Pro děti totiž jsou zdravé spánkové návyky krajně důležité. Nicméně je třeba pracovat i na dalších aspektech života dítěte, je třeba respektovat specifika dětí.

Řadě dětí například několik desítek minut trvá, než se před spaním zklidní, mají-li za sebou den plný nových prožitků. Dítě s neurobiologickou poruchou v téže situaci může probdít polovinu noci.

Odborníci zpravidla doporučují, aby lidé chodili spát vždy ve stejnou dobu. Pro autistické děti je to naprosto zásadní požadavek, protože při narušení předspánkových rituálů mohou značně znejistět. Každé dítě pochopitelně je jiné. Rodiče nejlépe vědí, co je spouštěčem problémů u jejich dítěte. Přesto lze doporučit obecná pravidla.

 

Tipy pro kvalitní noční spánek

- Nedovolte dětem jíst potraviny obsahující kofein nebo cukr pozdě odpoledne a večer. (Limonády jsou obvykle velkým zdrojem obou látek.)

- Nedovolte dítěti večeřet později než tři hodiny před odchodem do postele, i když se může zdát, že pozdní večeře dodává dítěti energii (konzumace jídla v pozdních večerních hodinách zrychluje metabolismus a některé děti se pak obtížně zklidňují). Je-li vaše dítě zvyklé sníst nějakou drobnou přesnídávku, než jde spát, snažte se, aby to bylo půl hodinu až hodinu předtím, než jde do postele.

- Zamezte velkému množství podnětů. Omezte sledování televize a hraní videoher, čtení napínavých knih. Pusťte dítěti uklidňující hudbu podle vašeho výběru. Povede ho k uklidnění a k relaxaci.

- Před odchodem do postele veďte dítě k tomu, aby bylo nějakou dobu v klidu. Doba pro úplné zklidnění je důležitá, jelikož mnoho dětí má problém přejít z horečné aktivity do klidného spánku.

- Dbejte na to, aby jídlo před spaním obsahovalo tryptofan. Tryptofan je esenciální aminokyselina, kterou mozek přeměňuje na melatonin – látku důležitou pro spánek. Řadu děti uklidní teplé mléko, které právě je dobrým zdrojem tryptofanu. K ostatním zdrojům tryptofanu patří tvaroh, jogurt, ananas, švestky, banány, vajíčka, krůtí maso, sezamová semínka, slunečnicová semínka, oříšky kešu a arašídy. Nejlepší je kombinovat jídlo bohaté na tryptofan se složitými cukry, jako jsou celozrnné obiloviny, chléb nebo brambory, protože pomáhají mozku vstřebávat tryptophan. Před spaním je dětem možno podávat celozrnné obiloviny s mlékem, ovesné vločky s mlékem, pečivo s arašídovým máslem a mletými sezamovými semínky, sušenky z ovesných vloček s mlékem.

- Deset minut před odchodem do postele upozorněte dítě, že si má dohrát a dokončit započaté aktivity. Vznikne tak přechodné stádium, dítě bude v klidu moci dokončit to, co právě dělá.

- Dodržujte tytéž předspánkové rituály, dítě by mělo chodit spát vždy ve stejnou dobu, je-li to možné. Většinu dětí například zklidní koupel v teplé vodě, protože uvolňuje svaly a připravuje tělo k odpočinku.

- Je-li vaše dítě zvýšeně citlivé na světlo či hluk, nechte světlo ztlumené a během ukládání ke spánku na ně mluvte tiše.

 

Autorka: Patti Teel

Zdroj: Button down healthy sleep habits for special needs kids, sheknow.com, publikováno s laskavým svolením autorky, česká verze pořízena díky pomoci dobrovolníků projektu dobromysl.cz - překlad Marie Nováková, jaz. korektury Dagmar Brejlová, redakční spolupráce Hilary.




Související články

Bílý pokoj a jiné psychorelaxační místnosti...
... místnosti, kde se lidé po zatemnění oken mohou přenést do světa zvuků, barev, světel a fantazie, izolované od rušivého vlivu okolního prostředí, se čtyřmi základními barvami... celý článek

Relaxace snadno, rychle, pro každého
Od surfování po myšlenkách a cestování po těle až k uvolnění a smíchu - jednoduchá cvičení podle MUDr. Nešpora. celý článek