Barevné iluze Mirka a Rii Průšových

Zájmy

Lednovou vernisáží výstavy Barevné iluze zahájila kavárna Vesmírna výtvarnou činnost v novém roce. Spontánní abstrakce Mirka Průši a osobité imaginární i konkrétní krajiny Rii Průša můžete při své návštěvě kavárny vidět každý všední den až do 8. února.


„Riu a Mirka Průšovi jsem poznala před lety v uměleckém okruhu komorní vinohradské Galerie Akát, Mirkovi Průšovi jsem později připravila figurálně abstraktní výstavu Pohledy do vyhraněných prostorů v Galerii Dion na Proseku. Tehdy to byla jeho pátá výstava po návratu z Kanady do Čech. Vitalita jeho malířského gesta, stejně jako barevná energie, zůstává pojítkem jeho různých expozic. Mirek Průša preferuje akryl pro jeho spontaneitu a barevnost, užívá také kombinovanou techniku. Dominance barvy, instinktivní odlehčení kompozice a obrazové plochy, akčnost- to jsou typické znaky Průšových maleb,“ uvádí Dana Benešová-Trčková, organizátorka výstavy.


Mirek Průša přešel po perokresebné tvorbě 60. let k expresivní a figurativní malbě v kanadské emigraci, vyzkoušel olej i akryl. V Kanadě strávil šestatřicet plodných sezon, během nichž založil vlastní studio a vystavoval na skupinových a samostatných výstavách v Kanadě i Spojených státech. Mnoho let působil v Ottawském regionu, kde měl svůj vlastní ateliér. Později se přestěhoval do Ontarijského Londonu. Malování je pro něj nezbytností, životním projevem. V současnosti působí také jako lektor výuky anglického jazyka. Svůj malířský styl čím dál více osvobozuje, vytváří pastózní gestické struktury a shluky, obsahující tajemství a vnitřní tenze. Emoce a spontánnost, intuitivní principy řízené náhody- v současnosti „zdravé“ protiklady moderní technologie a technokracie.


Ria Průša se výtvarné tvorbě začala věnovat na konci 60. let, po emigraci do Kanady. Zprvu ve spolupráci s mužem navrhovala a realizovala autorské šperky, založila zlatnickou dílnu a vedla prodejní galerii. Po absolvování kurzu v McCormick Art Studiu se dala na volnou tvorbu. Osobitost autorčiných krajin vytváří použití barev v jejich čisté podobě a stylotvorný naivismus, nositel čiré optiky a poezie.


Zdroj: Dana Benešová-Trčková, Iveta Dusbabová, Máme otevřeno?, o.s., www.vesmirna.cz