Recepty zdravé výživy: jak si udržet chutě pod kontrolou?

Terapie

Jaro již zvolna klepe na dveře, za chvilku odhodíme kabáty a ouha, není nám jarní oblečení trochu těsné? Vánoce a masopust jsou za námi, dle křesťanských tradic se nyní nacházíme v období 40- denního půstu před Velikonocemi. Zajímavé je, že svátky slavíme se vším všudy rádi, období odlehčení jídelníčku a jakýchkoliv omezení už přenecháváme raději druhým, to se už do naší „moderní“ doby nehodí.


Zjistili jste také, že se sebou musíte začít něco dělat? Ne každý potřebujeme hubnout, ale téměř každému by jarní pročištění jídelníčku prospělo. Co nás nejvíce trápí: odpolední, večerní chutě a pocit nedojedenosti, chutě na sladké, chutě na cokoliv… únava. Nejobvyklejší stesky. Jak tomu čelit? Odpovím asi spíše frází: zdravou životosprávou s vyváženým jídelníčkem a kvalitním zastoupením jednotlivých živin. Shrňme si, co si pod tímto slovním spojením představit.


1. informace

2. plánování

3. pravidelnost

4. velikost porcí

5. výživová hodnota jídla

6. ovoce a zelenina

7. domácí vaření

8. pravidelný pohyb

9. dostatek odpočinku

10. pozitivní myšlení


V první fázi si musíme rozhodnout, co a proč chceme dělat. Pokud jsme připraveni pro změnu, tak si musíme obstarat základní informace, jak na to. Rozhodně by to neměl být nákup zázračných přípravků, které nás rychle zbaví několika kilogramů, které téměř vždy nabereme na principu známého jo-jo efektu nazpět a v lepším případě jsme na tom dříve či později stejně. Plánujme, co koupit, co budeme vařit či si připravovat sebou do školy nebo práce.


Plánujme nejen pracovní schůzky a povinnosti, ale promýšlejme, kde budeme obědvat, kolik nás bude doma večeřet, co se nám hodí na svačinu, ev. kde můžeme potraviny během dne koupit. Základní chybou je malý, žádný nebo opožděný oběd. Pokud oběd chybí či je chudý, známé chutě a hlad na cokoliv až do večerních hodin na sebe nenechá dlouho čekat. Jezme kvalitně, tzn. dostatek bílkovin (libové maso vč. ryb, vejce, polotučné mléčné výrobky, luštěniny), přidejme ovoce či zeleninu ke každé porci jídla.


Pokud potřebujeme odlehčit své tělo, zmenšeme velikost přílohy na talíři vč. pečiva. Vyhýbejme se bílému pečivu a jezme více celozrnné a vločky, omezme sladkosti a potraviny bohaté na tuk. Večeři a večer si více hlídejme, příloh pomálu, bílkovina se zeleninou je optimální. Ke zdravé životosprávě patří i další věci – již zmíněný pravidelný pohyb, odpočinek, dobrá nálada.


Máme-li pohyb pravidelně vč. běžné svižné chůze, spalujeme rychleji než při sedavém způsobu života. Nemůžeme-li se k pohybu přinutit, zkusme přizvat kamarádku či známého nebo zkusit se hýbat po malých časových periodách, začněme např. s 10 minutami. Zanedlouho zjistíme, že cvičení nás docela baví, je patrný efekt v kondici, máme lepší náladu a už se nemusíme tolik přemlouvat. A tak je to s každou změnou. Velkých změn se bojíme, ale pokud krůček za krůčkem v našem životě něco změníme, ať už v jídle, délce spánku, efektivnější organizaci dne, postupně zjišťujeme, že to jde. Z malých změn postupně vznikají větší a velké, poznenáhlu se vplížily do našeho života. A tak je to dobře. Celý náš život je o změnách, stále se něčemu či někomu přizpůsobujeme. Udělejme tedy něco i pro sebe, záleží jen na nás, jak se rozhodneme. Mějme se rádi.


Zdroj: MUDr. Hana Mojžíšová, www.zdravi-stihli.cz