Úpravy hraček


Každé dítě by mělo při hraní zažívat radost. Hračky mohou být pomocí jednoduchých úprav uzpůsobeny tak, aby byly vhodné pro všechny děti a umožnily jim tak objevovat svět.

Všechny děti si rády hrají. Právě při hře děti vyspívají a rozvíjejí se u nich základní motorické, sociální a kognitivní dovednosti, tvořivost, sebeúcta a komunikace. Případné potíže během hraní mohou být způsobeny designem hračky nebo omezenými zkušenostmi dítěte.

Pomocí jednoduchých úprav lze hračky uzpůsobit tak, aby byly vhodné pro všechny děti, kterým budou přinášet radost ze hry. Úpravy hraček by měly odpovídat potřebám dítěte. Pokud dítě například nedokáže předměty uchopit, bude pravděpodobně neobratně manipulovat s jednotlivými díly skládačky puzzle. Nahradíme-li úchyty na jednotlivých dílech skládačky hmoždinkou nebo prázdnou špulkou nitě, dítě pak dílky skládačky snadněji uchopí. Pokud taková úprava nestačí, je možné připevnit na hračku kousek suchého zipu a na zápěstí dítěte navléct manžetu ze suchého zipu. Dítě pak může hračku zvednout a přemístit, aniž by ji muselo vzít do ruky.

Potřeby dětí se mohou lišit, proto má-li hračka napomáhat rozvoji dítěte, je třeba při rozhodování o její úpravě mít na paměti schopnosti a omezení dítěte. V následujícím textu najdete několik nápadů pro jednoduchou úpravu hraček.

Zvětšení:

· Zvětšete části hraček tak, aby dítě mohlo hračku snadněji uchopit. Dítě pak jednotlivé části také lépe uvidí. Díl hračky lze zvětšit například tak, že na kartón papíru obkreslíte obrys dílu, avšak větší, než je ve skutečnosti. Vystřižený zvětšený obrys pak přilepíte k zadní části příslušného dílu hračky. Jestliže si dítě hraje s kartičkami, můžete je zvětšit na kopírce a připevnit na tužší materiál, například kartón. Dítě si pak snadněji karty všimne a bez potíží ji uchopí.

· Pokud se dítěti nedaří uchopit úchyt hračky, lze jej zvětšit, a to nasazením hmoždinky nebo prázdné špulky nitě na úchyt hračky.

· Další variantou, jak zvětšit úchyt a usnadnit tak dítěti pevné uchopení předmětu - tužky, fixy, apod., je omotat leukoplastí nebo tenkou vrstvou molitanu úchyt nebo tu část předmětu, kde dítě předmět drží.

Stabilizace:

· Chcete-li zabránit, aby dítěti hračka vyklouzla či se odkutálela v době, kdy si s ní hraje, připevněte ke spodní části hračky přísavky nebo hračky položte na protiskluzový materiál, jako je materiál typu Dycem, suchý zip či pryžová podložka. Dítě tak bude mít hračku stále po ruce.

· Hračka může být také po dobu, kdy ji dítě používá, připevněna ke stolu pomocí upínáku.

Zjednodušení:

· Některé děti bývají roztěkané, proto je vhodné odstranit předměty odvádějící pozornost a uspořádat hračky tak, aby udržely zájem a pozornost dítěte. Umístíte-li hračky tmavých barev na světlý povrch, například na ručník, a naopak hračky světlých barev na tmavý povrch, budou pak vzhledem k prostředí, v němž si dítě hraje, zřetelnější.

· Pokud dítě používá vícebarevné hračky sestávající z mnoha částí, rozložte všechny části před dítě na pevný barevný povrch. Dítě se bude na hru lépe soustředit.

· Jestliže se jednotlivé části hračky navzájem podobají, bude hra pro dítě zajímavější a snadnější, změníte-li vzhled těchto částí. Můžete je například barevně odlišit pomocí bezolovnatých barev nebo změnit jejich povrch obalením jednotlivých dílů bavlnou, pěnovou pryží, kousky koberce, apod.

· Ještě než si dítě začne hrát, připravte hrací prostor tak, aby nebyla odváděna pozornost dítěte. Vypněte televizi, ukliďte nepořádek a zajistěte dobré osvětlení prostoru.

Působení na smysly:

· Hračky mohou být vylepšeny, aby působily na zrak, sluch a hmat dítěte. Viditelnost hračky zlepšíte použitím jasných a kontrastních barev. Vyhněte se však příliš zářivým barvám či složitým vzorům, které by mohly dítě nadmíru dráždit.

· Zájem dítěte o hračku lze udržet připevněním zvonků, klaksonů nebo bzučáků k některé její části. Měli byste se však vyhnout hračkám, které vydávají hlasitý drnčivý zvuk nebo náhlé salvy hluku - dítě se může polekat či vyděsit.

· Vyrobte dítěti hudební pultík: na dřevěnou nebo polystyrénovou desku připevněte cyklistický zvonek, klasický zvonek, bubínek vyrobený z konzervy přikryté plastovým víčkem, xylofon z mincí, apod.

· Doma lze také snadno zhotovit hračky působící na hmat dítěte. Knížku zaměřenou na hmatové vnímání vyrobíte z kousků látky, stuhy, koberce, vaty, molitanu, apod. Taková knížka podnítí zájem dítěte a podpoří u něj vnímání dotekem. Jednotlivé materiály lze přilepit na různé kousky plsti. Použijete-li plsť odlišných barev, bude hra podněcovat také rozeznávání barev.

· Další variantou je „dotyková“ podložka, kterou lze zhotovit přišitím materiálů s odlišnou strukturou na starou deku. Dítě pak může po dece lézt, chodit nebo se jí dotýkat rukama a jednotlivé materiály prozkoumávat.

· Můžete také vyrobit „dotykovou“ hračku s otáčivými díly: přilepte materiály s různou strukturou na kartonové role, na nichž byly namotány papírové ručníky, a upevněte je na hmoždinky, které přichytíte do dřevěného nebo polystyrénového rámce.

Nezapomeňte, že úpravy hraček nemusí být nákladné, aby z nich dítě mělo užitek.

 

 

Zdroj: Heidi Anne Baron a Suzanne Traynor – Adapted Toy Information, Center for Creative Play, překlad Lucie Snytová

 
Materiály na serveru Dobromysl.cz jsou pouze obecného informačního a vzdělávacího charakteru.
Jejich případné využití je třeba vždy konzultovat s lékařem a je ve vaší plné odpovědnosti.
Tento server byl vytvořen za finančního přispění Evropských strukturálních fondů.
Názory zde prezentované vyjadřují postoje dodavatelů obsahu, a proto nemohou být v žádném případě považovány za oficiální postoj Evropské unie.
Dobromysl.cz, ISSN 1214-2107, Copyright (c) 2002 - 2013
MÁME OTEVŘENO? o.s. a dodavatelé obsahu
příspěvky, dotazy, spolupráce: redakce@dobromysl.cz